Stortingsrepresentant Kent Gudmundsen jubler over at Hålogalandsveien nå er fullfinansiert.

Regjeringen gir 10 milliarder til Hålogalandsveien: – Kutter reisetiden dramatisk

Skrevet av Lars Richard Olsen
07.10.2020 10:56 - OPPDATERT 10.10.2020 20:47

Kutter reisetiden mellom Harstad og Sortland med 40 minutter.

Onsdag 7. oktober 2020 er en dag som går inn i historien som datoen da Hålogalandsveien endelig ble fullfinansiert.

Regjeringen setter av 10 milliarder kroner til prosjektet som blant annet vil kutte reisetiden mellom Sortland og Harstad med 40 minutter.

– Dette er et av norgeshistoriens største veiprosjekter. Nyheten er fantastisk og vil gi enorme ringvirkning, sier stortingsrepresentant Kent Gudmundsen (H).

Byggeperioden ventes å strekke seg over 3-4 år, og rundt 80 prosent av totalsummen er ventet å tilfalle lokale entreprenører.

Blir et OPS-prosjekt

Gudmundsen sier at Hålogalandsveien blir et OPS-prosjekt (Offentlig-privat samarbeid) der staten gir en totalentreprenør penger hvert år for å gjennomføre prosjektet. Gjennom avtalen får en entreprenør også ansvar for drift og vedlikehold, sier Gudmundsen.

– Byggetiden går ned og man får bedre forutsigbarhet på både kostnader og vedlikehold.

Gudmundsen sier at prosjektet er gjennomført på rekordtid.

– Reguleringsplanene som dekker flere kommuner har gått smertefritt og raskt. Et så stort prosjekt tar normalt flere tiår, men her startet vi rundt 2013 og Hålogalandsveien er i budsjettene i 2020. Det er egentlig helt vanvittig.

Her skal det bygges

Prosjektet Hålogalandsvegen omfatter disse strekningene: 

  • Rv. 85 fra Sigerfjordtunnelen til Gullesfjordbotn
  • E10 fra Gullesfjordbotn til Tjelsund bru
  • Rv. 83 fra Tjeldsundbrua til Fauskevåg
  • Rv. 85 fra Kåringen til Fiskefjord 
[annonse]
Totalt skal det bygges 82 kilometer ny veg, herunder 27 kilometer gjennom i alt ni tunneler. Av resterende bygges 35 kilometer i dagens veilinje mens 20 kilometer legges i ny vei. 

Viktig for Erna og regjeringen

Gudmundsen sier at statsminister Erna Solberg er blant pådriverne bak Hålogalandsveien.

– Dette er et prestisjeprosjekt for regjeringen. Sjefen sjøl, Erna, har vært en pådriver til at vi får realisert dette. At dette blir et OPS-prosjekt er noe Høyre ser store fordeler i.

Det er tidligere hevdet at kun store, utenlandske selskaper har råd til å bygge veien som et OPS-prosjekt, men det avviser Gudmundsen. OPS-organiseringen betyr at selskapet som skal bygge får en kontrakt der de selv må finansiere opp utbyggingen og får årlige utbetalinger under veis.

– Forhåndsundersøkelser viser at det er norske interessenter på plass. 

106 millioner til prosjektering

Regjeringen foreslår å bruke 106 millioner kroner til å dekke Vegvesenets kostnader til blant annet forberedende arbeider utenom OPS-kontrakten. Prosjektet er forutsatt gjennomført som et offentlig-privat samarbeid (OPS), der OPS-selskapet finansierer, bygger, drifter og vedlikeholder veien gjennom årlige utbetalinger.

Debatt
iHarstad oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.