PÅ JOBB HJEMME: Bak fra venstre: Eirik Berg, Espen Strøm-Willumsen. Nede fra venstre: Agnethe Van Dam og Asle Pedersen.

8 råd som gjør at du unngår kaos når du må jobbe hjemme

Skrevet av Morten I. Jensen
29.04.2020 08:00 - OPPDATERT 30.04.2020 11:33

Eirik Berg, Espen Strøm-Willumsen, Agnethe Van Dam og Asle Pedersen på Serit i Harstad har sittet hver for seg og jobbet hjemmefra, men det stopper ikke Harstad-bedriften fra å være effektiv.

Hele Serit Harstad, som har kontorbygningen sin i Harstadbotn, rigget seg til med hjemmekontor for å bidra til å stoppe spredningen av koronaviruset. IT-ekspertene har noen gode råd til alle der ute som vil jobbe effektivt og trives over tid med denne arbeidsformen.

- Oppgaver som vi vanligvis løser i fellesskap på jobb eller møter som skjer ute hos kunder og partnere, må skje på Skype, Teams eller en annen plattform. Og prosesser som vanligvis drives fremover ved at vi møtes fysisk og jobber sammen, må organiseres på helt andre måter.

En av de ansatte på Serit, Kenneth B. Kristiansen (bildet under), rapporterte til iHarstad om elleville tider hjemme, til tider et komplett kaos, men mye kos. Han lever i den  moderne familien Skagtun - Bjørkmo - Kristiansen.

Saken fortsetter under bildet.

Her er hjemmekontor-rådene:

* Husk å ta med deg det du trenger når du går hjem fra jobb. Ikke alle har gode headset, mus og tastatur hjemme. Det trenger du når perioden med hjemmekontor kan bli flere uker lang.

* Installer deg på en egen plass eller et eget rom hvis det er mulig. Å jobbe i fred for resten av familien er en garanti for å få ting gjort. Sørg for godt lys og en god stol å jobbe i.

* Hold på rutinene og jobb i arbeidstiden. Planlegg kvelden før, hva du skal få gjort dagen etter.

* Bruk verktøy og skyløsninger, for eksempel Microsoft Teams, Microsoft 365, og azure som gjør det mulig å samarbeide ansikt til ansikt og samtidig i dokumenter og filer. Det som er lagret lokalt, har liten verdi for andre.

[annonse]
* Ta vare på sikkerheten. Forsikre deg om at hjemmenettverket ditt er beskyttet av en brannmur, dette kan være med på å heve sikkerheten i en ny arbeids hverdag med nye sikkerhetshull. 

* Jobb så normalt som mulig. Kundemøter kan gjennomføres på Skype, Teams eller mobil, det samme gjelder dialog og samarbeid med kollegaer. Hvis du signaliserer at det meste kan løses med funksjonell og riktig teknologi, vil både kunder og kollegaer se at det stemmer -og være med på samarbeidet.

* Ta pauser! I løpet av en dag på kontoret blir du avbrutt, invitert med på lunsj og kaffe. Å lade batteriene er minst like viktig når du sitter konsentrert på hjemmekontoret.

* Ta vare på det sosiale. Kall opp en kollega på Teams og prat om alt annet enn jobb. Organiser vinlotteri eller en Kahoot fredag ettermiddag, der så mange som mulig logger seg inn og blir med. Og del kattebilder på intranettet, som om alt er som vanlig.

Debatt
iHarstad oppfordrer leserne til saklig debatt!
Tenk over hva man skriver og vis hensyn. Kommentarfeltet overvåkes av våre moderatorer. Grove overtredelser av normal debattskikk kan straffes med utestengelse.